به گزارش ایبنا، «رویارویی بین اسرائیل و انصار الله یمن در حال تشدید است، زیرا رهبران این گروه قول دادهاند به تجاوز نظامی جنگندههای اسرائیلی که تاسیسات حیاتی در شهر الحدیده در غرب یمن را هدف قرار دادند، پاسخ میدهند. آنها تاکید کردند که رویارویی با دشمن صهیونیستی همه جانبه و بدون مرز و خطوط قرمز خواهد بود»، این مقدمه گزارش امروز الجزیره درباره خسارت اقتصادی اسرائیل از حملات یمنیهاست.
الجزیره نوشت: انصار الله یمن متعهد شده که به هیچ قواعد درگیری متعهد نخواهد بود و بانکی از اهداف در اعماق اسرائیل در اختیار دارد و «غافلگیری، بزرگ خواهد بود».
یمن از نوامبر گذشته به دنبال تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به نوار غزه در حمایت از ملت فلسطین، کشتیهای عازم سرزمینهای اشغالی را هدف قرار داد تا به تلآویو ضربه اقتصادی وارد کرده و آن را برای توقف تجاوز علیه غزه تحت فشار قرار دهد.
در همین راستا صدها کشتی عازم سرزمینهای اشغالی مجبور به منحرف کردن مسیر خود به سمت جنوب آفریقا شدهاند که هزینهها را برای رژیم صهیونیستی بالا برده است.
انصارالله یمن جمعه گذشته ۲۹ تیر ماه با استفاده از یک پهپاد جدید و مدرن خود موسوم به یافا به عمق سرزمینهای اشغالی نفوذ کرده و یک عملیات را در شهر تل آویو انجام داده است. در نتیجه برخورد پهپاد مقاومت اسلامی یمن به یک ساختمان در تل آویو، یک صهیونیست به هلاکت رسیده و هشت تن دیگر نیز زخمی شده اند.
روزنامه یدیعوت آحارونوت امروز چهارشنبه نوشت به دنبال اصابت پهپاد یمنی به تلآویو بیش از ۲۵۰ نفر برای دریافت غرامت به اداره مالیات بر املاک درخواست داده اند.
این روزنامه تاکید کرد که این خبر که دال بر حجم قابل توجه خسارات وارده از حمله یمنیها بوده برای نخستین بار منتشر شده است.
شاخص استاندارد TA-۱۲۵ در بورس اوراق بهادار تل آویو و شاخص TA-۳۵ شرکتهای بزرگ پس از حمله اسرائیل به الحدیده یمن در شنبه گذشته ۱.۱ درصد کاهش یافت و شاخص تل آویو در پنج بانک بزرگ ۱.۳ درصد کاهش یافت.
این شاخصها بعداً مقداری از زیان خود را کاهش دادند. شاخص TA-Construction نیز ۱.۶ درصد کاهش یافت در حالی که شاخص TA-Biomed نیز ۲ درصد کاهش یافت.
البهنسی افزود: در حالی که هنوز اطلاعاتی در مورد تأثیر سایر بخشهای اقتصادی اعلام نشده است، ناظران معتقدند که بخش گردشگری و ساخت و ساز نیز میتواند تحت تأثیر قرار حملات یمنیها قرار گرفته باشد.
در میانه گمانه زنیها درباره اهداف انصار الله در فلسطین اشغالی عواقب پاسخهای نظامی آن از زمان آغاز جنگ غزه بر اقتصاد اسرائیل مشهود است.
روزنامه اسرائیلی معاریو چند روز پیش به نقل از گیدئون گلبر، مدیر عامل بندر ایلات، نوشت: «به دلیل ناتوانی کشتیها در رسیدن به بندر ایلات به دلیل حملات گروه انصارالله در دریای سرخ، کار در بندر به طور کامل متوقف شده است.
وی افزود: از نوامبر ۲۰۲۳ این بندر به دلیل ادامه بحران در دریای سرخ بسته شد و فعالیتهای آن به بنادر اشدود و حیفا منتقل شد و تعداد زیادی از کارگران بیکار شدند.
گلبر تأیید کرد که ضرر و زیان بندر بالغ بر ۵۰ میلیون شیکل (۱۴ میلیون دلار) است که در صورت عدم اتخاذ تدابیر اسرائیل با متحدانش برای توقف حملات، میتواند افزایش یابد.
روزنامه تایمز اسرائیل نیز گزارش داد که حملات حوثیها در یمن باعث اختلال در تجارت از دریای سرخ و افزایش هزینههای حمل و نقل با استفاده از مسیرهای جایگزین طولانیتر منجر شده است.
احمد البهنسی کارشناس مسائل اسرائیل در خصوص تبعات اقتصادی رویارویی یمنیها و اسرائیل میگوید که بخشهای اقتصادی متاثر از این رویارویی، متعدد بوده است:
نخست بنادر بهویژه بندر ایلات که گزارشها حاکی از آن است که از وضعیت ورشکستگی رنج میبرد، به خصوص که، این بندر تنها خروجی اسرائیل به دریای سرخ و از نظر اقتصادی حائز اهمیت است.
بخش استارتآپها دومین بخش بزرگی است که تحتتاثیر گسترش تقابل یمنیها با اسرائیل قرار گرفته است، به خصوص که دادههای رسمی نشان میدهد ۴۴ درصد از شرکتهای نوپا از اسرائیل فرار کردهاند.
البهنسی میگوید: «اگر بگوییم که بخش استارتآپها ستون فقرات اقتصاد اسرائیل است اغراق نکردهایم آن هم پس از تسهیلاتی که اسرائیل در دهههای گذشته برای جذب تعداد زیادی از شرکتهای استارتآپ اروپایی، آمریکایی و حتی آسیایی ارائه کرده است».
البهنسی تاکید کرد: ادامه حملات حوثیها به کشتیهایی که از دریای سرخ به سمت اسرائیل عبور میکنند، لزوماً به معنای ادامه تنشها است و میتواند علاوه بر افزایش هزینه بیمه کشتی که از نوامبر گذشته با شروع حملات دریایی افزایش یافته است دلیلی برای افزایش قیمت نفت از سطح فعلی باشد.
اوایل ماه جاری، رویترز به نقل از منابعی در بخش بیمه که نام آنها را فاش نکرد، آورده است که حق بیمه مربوط به خطرات جنگی که کشتیها برای عبور از دریای سرخ پرداخت میکنند در چند روز گذشته به ۰.۷ درصد از ارزش کشتی رسیده است در حالی که در اوایل سال جاری در حدود ۱ ٪ بوده است که باعث هزینههای اضافی صدها هزار دلاری میشود.
این منابع افزودند که قیمت حق بیمه خطر جنگ در بیمه کشتیهای چینی که به نظر میرسد هیچ رابطهای با اسرائیل یا آمریکا که هدف حوثیها هستند ندارند، در حدود ۰.۲ تا ۰.۳ درصد باقی مانده است.
بر اساس گزارش حسابرس کل وزارت دارایی رژیم صهیونیستی کسری مالی در اسرائیل در ژوئن گذشته به ۷.۶ درصد از تولید ناخالص داخلی طی ۱۲ ماه گذشته افزایش یافت که معادل ۱۴۶ میلیارد شیکل (۳۹.۸ میلیارد دلار) است که از ۷.۲ درصد در ماه مه گذشته افزایش یافته است. این کسری ۱ درصد بیشتر از هدف ۶.۶ درصدی تعیین شده توسط کابینه برای پایان سال جاری است.
تنها در ماه گذشته (تیر ماه)، کسری مالی در اسرائیل به ۱۴.۶ میلیارد شیکل (۴ میلیارد دلار) رسید در مقایسه با ۶.۴ میلیارد شیکل (۱.۷۴ میلیارد دلار) که در ژوئن ۲۰۲۳ (تیر ماه) ثبت شده بود.
از ابتدای سال جاری، کسری مالی به ۶۲.۳ میلیارد شیکل (۱۷ میلیارد دلار) رسیده است در مقایسه با اینکه اسرائیل ۶.۶ میلیارد شیکل (۱.۸ میلیارد دلار) در شش ماهه اول سال ۲۰۲۳، مازاد مالی داشته است.
هزینههای کابینه رژیم صهیونیستی از ابتدای سال تاکنون به بالای ۳۰۰ میلیارد شیکل رسیده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۴.۲ درصد افزایش داشته است.
افزایش عمده کسری بودجه اسرائیل به دلیل افزایش هزینههای وزارت جنگ و وزارتخانههای غیرنظامی در نتیجه جنگ است. با این حال، حتی بدون احتساب هزینههای جنگ، افزایش هزینههای کابینه به حدود ۹.۳ درصد رسیده است، در حالی که درآمدهای دولت تنها ۳.۳ درصد افزایش داشته که از ابتدای سال تاکنون به حدود ۲۳۸ میلیارد شکل رسیده است، در حالی که درآمدهای کابینه نتانیاهو در نیمه اول سال ۲۰۲۳، ۲۳۰.۴ میلیارد شیکل بوده است.
وزارت دارایی رژیم صهیونیستی پیش بینی کرده که کسری بودجه تا سپتامبر آینده به اوج خود برسد و سپس کاهش یابد.
منبع: فارس